Centrum Terapii Mały Książę

EEG Biofeedback - trening

Podczas treningu EEG Biofedback pacjent podłączany jest do głowicy za pomocą elektrod (najczęściej mocuje się jedną elektrodę w wybranym punkcie na głowie, oraz 2 elektrody uszne). Zapis fal mózgowych jest rejestrowany za pomocą elektrod przez głowicę EEG Biofeedback i przesyłany do komputera. Czynność bioelektryczna mózgu zostaje przetworzona na obraz gry komputerowej i w ten sposób informacja o pracy mózgu wraca w postaci sprzężenia zwrotnego do osoby poddanej treningowi. Osoba poddana treningowi wykonuje zalecane przez terapeutę zadania wyłącznie siłą swoich myśli bez użycia klawiatury czy myszki. Pacjent na ekranie swojego komputera obserwuje przebieg gry (jadący samochód, kwitnące drzewo, lecące lotki, jadący na nartach bałwanek i wiele innych), której przebieg zależy od poziomu jego koncentracji lub stanu odprężenia. Jeśli zadania są dobrze wykonywane przez pacjenta gra przebiega poprawnie – mózg dostaje informacje zwrotną o wykonaniu zdania w postaci obrazu gry – np. bałwanek szybko zjeżdża z góry i goniący go peleton jest daleko, a na choinkach świecą się światełka. Jeśli poziom koncentracji spada bałwanek jedzie wolniej, peleton go dogania, a jeśli dodatkowo wzrasta u pacjenta poziom napięcia emocjonalnego znikają światełka z choinek. Trening można ustawić na ćwiczenie jednej funkcji (poziomu fal mózgowych z zakresu danej częstotliwości), dwóch lub trzech jednocześnie. Podczas trwania całej sesji terapeuta dostosowuje poziom trudności gry do możliwości osoby poddanej treningowi (ułatwia się zadanie, gdy jest za trudne i utrudnia, gdy jest za łatwe). Stały monitoring czynności bioelektrycznej mózgu umożliwia maksymalne wykorzystanie jego kondycji i utrzymanie procesu uczenia się mózgu podczas całego treningu.

Dodatkowo przy spełnieniu wszystkich wymagań na ustalonym przez terapeutę poziomie naliczane są punkty. Mózg dzięki informacjom zwrotnym uczy się optymalizować swoją pracę.

W naszym gabinecie terapeuta ma do wyboru ponad 30 gier, a każda z gier ma kilka wariantów – umożliwia to dostosowanie gry do wymagań i upodobań poszczególnych pacjentów, oraz wyklucza element nudy podczas prowadzonych sesji długoterminowych.

Jak Często?

Treningi powinny odbywać się minimalnie jeden raz w tygodniu. Optymalne są treningi dwa, trzy razy w tygodniu. Istnieje możliwość częstszych treningów pamiętać jednak należy, że dla zachowania procesu uczenia się przez mózg, między jedną a drugą sesją wymagany jest sen fizjologiczny.

Zmiany w zachowaniu możemy zaobserwować u niektórych pacjentów już po kilku sesjach (jest to cechą indywidualną), jednak dla zachowania długotrwałego efektu należy terapię przeprowadzić do końca. U zdrowych osób wystarczające jest przeprowadzenie 10-20 treningów. Rozpoczynając terapię metodą EEG Biofeedback należy zakładać jako niezbędną ilość około 20-30 sesji, co jest uzależnione od indywidualnych cech pacjenta, m.in. podatności jego mózgu na zmiany, a także aktywność własna w czasie treningów. Przy pracy z osobami z głębokimi zaburzeniami należy założyć potrzebę przeprowadzenia nawet 40-60 treningów. Najdłużej trwa odbudowywanie utraconych funkcji w wyniku urazów, wylewów lub udarów – powyżej 60 spotkań. Pozytywne skutki terapii mogą utrzymywać się nawet 10 lat.


Cel: złapanie krowy na lasso

Cel: szybkie rzuty lotek w sam środek tarczy

Cel: szybka jazda środkiem toru, przy ładnej pogodzie bez mgły

Cel: akwarium z czystą, błękitną wodą, dużo rybek i dużo bąbelków

Cel: szybka jazda bałwanka, peleton jadący daleko z tyłu, świecące choinki

Cel: wirujący szybko w pionie i świecący bączek

Cel: klocki układanki spadające szybko na dół i tworzące obraz


Wykaz gier stosowanych podczas treningu:

akwarium, bałwanek, bączek, bobslej, drzewo, emotikonka, gliniany garnek, grawitacja, kwarki, lasso, lot w przestrzeni, latający dywan (6 wariantów) , mozaika (8 wariantów), nawigacja radarowa, okno, pastylki, plaża (2 warianty), rzutki (2 warianty), samochód na drodze (4 warianty), skacząca piłeczka, syzyfowa kreska, taekwodo, wskaźniki (6 wariantów), wszechświat umysłu, wyścigi dżdżownic, wyścigi samochodów, wyścigi statków.

Plansze słuchowe:

afrykański strumień, burza w lesie, cywilizacja w parku, noc, bambus, pole bitwy, kominek.
POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ